Misschien heeft U al een beetje rond gekeken op het internet of heeft U al een bezoekje gebracht aan een leverancier van lasermachines. Misschien denkt U alle slimme vragen al gesteld te hebben en op alle details gelet te hebben. Voordat U echter over gaat tot het bestellen van een machine willen we U helpen met wat kritische vragen !

Heeft de machine de juiste controller en software ?

referenties, nieuwe-leveringen, blog - Waar moet ik op letten bij het kopen van een lasermachine ?

verouderde leetro controller

1 van de manieren waarop sommige geld-beluste leveranciers honderden euro’s proberen te besparen is door een machine te verkopen met oude controller & software. Vooral bij CO2 lasers worden nog vaak oude systemen toegepast die intern zelfs nog op DOS werken. Een heel bekend voorbeeld van een slecht systeem is LASERCUT software van LEETRO. Bij deze controller zijn de mogelijkheden erg beperkt en is de techniek sterk verouderd. Er worden nog veel machines aangeboden met deze controllers, die overigens ook nog met dongle-techniek werken en uiterst instabiel zijn. Lasergraaf levert alleen CO2 machines met toonaangevende RUIDA controllers (RD-Works) met ontzettend veel mogelijkheden, een actieve ontwikkelaar, en een uiterst stabiele werkomgeving.

Heeft de machine een CE Keurmerk  EN een certificaat ?

referenties, nieuwe-leveringen, blog - Waar moet ik op letten bij het kopen van een lasermachine ?Deze vraag zou eigenlijk niet eens gesteld moeten worden. Het leveren van machines zonder CE keurmerk in namelijk in de wet verboden. Toch komt het nog veel voor dat machines zonder CE keurmerk verkocht worden, of dat de machine voorzien is van een nep CE merk. Vraag bij levering van de machine ook altijd naar het CE certificaat van de keurende instantie. Alhoewel niet in alle gevallen verplicht is het certificaat een goede indicatie dat U ook echt een machine koopt die aan de CE eisen voldoet.

Worden accessoires apart verkocht om de prijs op de drijven ?

Fiber laser en CO2 laser machines worden normaliter als complete zogenaamde “turn-key” pakketten verkocht. Dit houdt in dat U bij de machine normaal gesproken ook alle toebehoren dient te ontvangen om een operationeel systeem te maken. Denk daarbij bijvoorbeeld aan koeling, ventilatie, software, veiligheidsbrillen, honingraat tafels, X/Y precisie tafels etc.  Bij lasergraaf.nl zijn al deze toebehoren uiteraard bij de prijs inbegrepen. Sommige leveranciers bieden deze onderdelen echter los aan als kostbare “upgrades”.

Is de koelmachine geschikt voor uw laser ?

Bij watergekoelde CO2 laser machines wordt veel gerommeld en gesjoemeld. Alhoewel koeling een van de belangrijkste factoren is voor de kwaliteit en levensduur van de machine zijn er leveranciers die geld (en kwaliteit) besparen door machines te leveren met een simpel water pompje or zelfs aquarium pompjes. Alleen actieve koelmachines zoals bijvoorbeeld de CW-5000 of hoger zijn geschikt voor het gebalanceerd gekoeld houden van uw watergekoelde laser systeem. Bij kleine systemen kan in sommige gevallen een passieve CW-3000 nog uitkomst bieden. Ziet U open waterpompjes ? Kijk dan extreem kritisch naar uw potentiele aankoop en ben bereid om dure reparaties te incasseren.

Hoe is de garantie geregeld , waar worden eventuele reparaties gedaan en door wie ?

Respectabele leveranciers staan achter hun product en leveren dan ook minimaal een jaar of meer garantie op hun producten. Vaak beginnen problemen pas echt als er reparaties nodig zijn aan uw machine. Heeft uw leverancier kennis, kunde en mogelijkheden om uw machine snel te diagnostiseren, of wordt de machine opgestuurd naar het buitenland voor “reparatie”, of erger nog is er uberhaupt wel iemand thuis als er problemen zijn ? Bij lasergraaf worden machines in de eigen werkplaats in Tilburg door eigen personeel gediagnostiseerd en gerepareerd indien nodig. Vele artikelen liggen bij ons op voorraad voor snelle afhandeling, en als het echt nodig is ruilen we een machine eventueel direct om voor een nieuw exemplaar.  Welke service krijgt U ?

Wie doet periodiek onderhoud aan uw machines ?

referenties, nieuwe-leveringen, blog - Waar moet ik op letten bij het kopen van een lasermachine ?Helaas krijgen we bij lasergraaf heel vaak het verzoek om reparaties en onderhoud te leveren aan machines die bij iemand anders gekocht zijn. We zijn wekelijks verbaasd over hoe slecht de service is die sommige leveranciers bieden. Ook zijn er enkele aanbieders in Nederland die wel machines doorverkopen maar totaal geen kennis hebben van de machines zelf. Ook komen deze leveranciers niet voor onderhoud of besteden ze dit uit aan derden. Bij lasergraaf wordt het onderhoud altijd verricht door eigen personeel, en trainen we onze gebruikers via de lasergraaf-academy ook in het dagelijks onderhoud. Service begint pas na het leveren van een machine ! Wanneer houdt U service op ?

Wat motiveert uw leverancier ?

Uiteraard zijn de meeste leveranciers commerciele bedrijven die gemotiveerd worden door winst. Dit hoeft geen probleem te zijn, alhoewel er leveranciers bekend zijn die dit als enige drijfveer beschouwen en het niet zo nauw nemen met uw motivatie om een lasermachine aan te schaffen.  Lasergraaf staat er net iets anders in ; wij zijn geen hard commercieel bedrijf maar worden gemotiveerd door een ideologie.  Waar anderen blij worden van euro’s worden wij vooral blij van enthousiaste gebruikers die nieuwe mogelijkheden ontdekken. Vanuit onze ideologie stellen we voor iedereen daarom ook de open werkplaats “Fablab013” beschikbaar en houden we contacten en samenwerkingsverbanden met veel van onze klanten, lang nadat we de machines geleverd hebben.

 


Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *


Translate »
0

Your Cart